Ahad, 27 Mei 2018

RANCANGAN INSTRUKSIONAL































































1 | P a g e
 

















MSR3996
Projek Tahun
 Akhir                   
RANCANGAN INSTRUKSIONAL
Jabatan Seni & Rekabentuk
Fakulti Seni Komputeran & Industri Kreatif Universiti Pendidikan Sultan Idris











SEMESTER 2 SESI 2017/2018




   
      


RANCANGAN INSTRUKSIONAL

Fakulti                       : FAKULTI SENI, KOMPUTERAN DAN INDUSTRI KREATIF Jabatan                     : SENI DAN REKA BENTUK

Semester                : A 172
Sesi                            : 2017/2018
Nama Kursus         : PROJEK TAHUN AKHIR
Kod Kursus             : MSR3996
Jan Kredit                 : 240 JAM
Pra Syarat                : TELAH MENYELESAIKAN STODIO ASAS @ LANJUTAN


MAKLUMAT PENSYARAH:

Nama                         : ZULKIFLI YUSOFF
E-mel                         : zulkifli@fskik.upsi.edu.my
No. telefon                : 012 595 9133
Nombor Bilik          : Bilik e-learning


SINOPSIS KURSUS:

Kursus ini berfokus kepada pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan. Turut diberi perhatian adalah proses penterjemahan aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan proses perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio. Penglibatan diri dalam pameran akhir secara bekerjasama adalah untuk menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti.


This course focuses on the application of knowledge built on studio based research process. Integrate in the course is how students present their ability in gathering, transforming and developing aspects of knowledge and information through lifelong learning concepts by explaining the process of creativity development in portfolio-based studies. Students also need to participate in the final exhibition collaboratively to demonstrate the intellectual and creative personality values.






RASIONAL KURSUS:


Kursus ini diperlukan oleh pelajar untuk mempamerkan kemahiran akhir dalam studio yang dipilih.


HASIL PEMBELAJARAN:


1.      Mengaplikasi pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan (C3).
2.      Menterjemah aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio (P6).
3.      Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang komprehensif dalam bentuk karya seni visual ( A4).
4.      Melibatkan diri dalam pameran secara bekerjasama dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti (EM3).


KEMAHIRAN YANG BOLEH DIPINDAH:


Kursus ini diperlukan bagi melahirkan kemahiran analisis dan penyelidikan, penyampaian lisan, pembelajaran usaha sama, kemahiran kerja berkumpulan, dan memupuk rasa hormat terhadap pandangan dan pendapat orang lain. Pelajar juga dapat berkomunikasi dan juga berkeupayaan bekerja secara efektif dalam kumpulan di persekitaran kerja yang sebenar.

RUJUKAN:


Tad Crawford. (2010). Legal Guide for the Visual Artist. Allworth Press, New          York.
Otto G. Ocvirk, 2012. Art Fundamentals: Theory and Practice12ed.th.  McGraw-Hill  Education, New York.
Terry B, 2002. Interpreting Art: Reflecting, Wondering, and Responding. Mayfield Publishing Co. United State.

Emalee B, 2014. Sketching from the Imagination: An Insight into Creative Drawing. 3dtotal Publishing United Kingdom.

Rob Perree, 2017. Cover to Cover: The Artist's Book in Perspective: Exhibition     Catalogue.

Julia Cameron, 2016. The Artist's Way. Tarcher-Perigee; Anniversary edition,       United State.
Rod Judkins, 2015. The Art of Creative Thinking. Hodder & Stoughton, United      Kingdom.

 

 



KAEDAH PENERAPAN KEMAHIRAN INSANIAH:




Aktiviti
KOM
BKMM
PBPM
KKBP
KKU
KKP
EM


/






/
/
/
/



Abbreviation
Skills
KOM
Communication Skill
BKMM
Critical Thinking and Problem Solving Skills
PBPM
Continuous Learning and Information Management
KKBP
Team Work Skills
KKU
Entrepreneurial Skills
KKP
Leadership Skill
EM
Professional Ethics and Moral


PENILIAN PRESTASI PELAJAR

PERINCIAN KERJA KURSUS
Peratusan
A.   Karya Akhir
50%
B.   CD Multimedia
25%
C.   Laporan Penulisan
25%
JUMLAH
100%








SKALA PENGGEREDAN:  SKALA PENGGREDAN KEMAHIRAN INSANIAH:

Gred
Julat Markah
GPA/CGPA

A
80 – 100
4.00

A-
75 – 79
3.75

B+
70 – 74
3.50

B
65 – 69
3.00

B-
60 – 64
2.75

C+
55 – 59
2.50

Skalaala
ScSka;aale

C
50 – 54
2.00

4
Cemerlang
C-
45 – 49
1.75

3
Baik
D+
40 – 44
1.50

2
Sederhana
D
35 – 39
1.00

1
Lemah
  F
0 – 34
0
Scale



Rubrik Sebagaimana Dalam Buku Kemahiran Insaniah/Soft skills





JADUAL PENGAJARAN MINGGUAN:



*Proses
Aktiviti

Proses pembelajaran
Pentaksiran
Pengenalan Proses Penyelidikan
Syarahan
Pengenalan Proses Penyelidikan
Ongoing Project based-Portfolio
Proses-proses Berkarya
Syarahan
Proses-proses Berkaya
Ongoing Project based-Portfolio
Teknik percambahan idea
Kerja Studio
Teknik percambahan idea serta sumbangsaran
Ongoing Project based-Portfolio
serta sumbangsaran
Kerja Studio
Kajian Awal
Kerja Studio
Kajian Awal
Ongoing Project based-Portfolio
Kajian Sorotan
Kerja Studio
Kajian Sorotan
Ongoing Project based-Portfolio
Methodologi
Kerja Studio
Methodologi
Ongoing Project based-Portfolio
Penganalisis Data Dapatan
Kerja Studio
Penganalisis Data Dapatan
Ongoing Project based-Portfolio/ Karya
Kaedah menghasilkan Kesimpulan
Kerja Studio
Kaedah menghasilkan Kesimpulan
Ongoing Project based
Pembentangan Karya dan Melaporkan
Kerja Studio/ Perbentangan
Pembentangan Karya dan Pelaporan
Exhibition
Penghantaran CD Multimedia dan Laporan Penulisan

*Optional






Minggu
Tajuk
Hasil pembelajaran
Pada akhir setiap minggu, pelajar dapat:
Kemahiran Insaniah
Aktiviti P&P
Penilaian
1
Menerangkan Rancangan Instruksional dan Pengenalan kepada Projek Tahun Akhir
Mengenal pasti kandungan kursus dan penilaian akan diambil.
KBPM
SYARAHAN/PERBINCANGAN
i.      Proses kerja bagi pengkaryaan dan penulisan laporan akhir.
             Kepentingan dan keunikannya.
  Proses Kerja.Studio
  Penghasilan
  CD Multimedia
  Penulisan
Penyelaras
2-4
Pengenalan kepada proses-proses  Penulisan laporan akhir
Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang komprehensif dalam bentuk karya seni visual ( A4).


Menterjemah aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio (P6).

KBPM
KERJA STUDIO
  Perbincangan tentang Tema.
  Methodologi penyelidikan
Penyelia
5 - 10
Proses                 penyelidikan dan pengkaryaan dalam bidang seni.
PBPM
          Perbincangan tentang Pengkaryaan
             Proses Kerja.Studio
             Penghasilan CD Multimedia
             Penulisan
Penyelia
Penyertaan dalam studio
11
Kaedah, pengurusan bagi Pameran Seni
Melibatkan diri dalam pameran secara bekerjasama dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti (EM3).

PBPM
   PENYELIAAN/ STUDIO Perbincangan tentang Pengkaryaan
Penyelaras
Penyelia
AJK Pameran
14
Menilai karya dan laporan dari penyelia
Dapat   mengenal pasti, menganalisis dan menyelesaikan masalah. Dapat melengkapkan tugasan pada masa yang ditetapkan.
Melibatkan diri dalam pameran secara bekerjasama dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti (EM3).

EM
PAMERAN DAN PERBENTANGAN
PENILAIAN AKHIR
             Karya
             Penghasilan CD Multimedia
             Laporan Penulisan


PENILAIAN KRITERIA

A.   KARYA- Rubrik Tugasan Amali Praktis Studio 50%
Peratusan
Perincian
LO
%
Kreativiti olahan bentuk dan manipulasi ruang
Mengaplikasi pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan (C3).
15%
Aplikasi teknik dan manipulasi media
Mengaplikasi pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan (C3).
15%
Pengolahan elemen dan prinsip seni
Menterjemah aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio (P6).

10%
Kemasan dan persembahan
Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang komprehensif dalam bentuk karya seni visual ( A4).
Melibatkan diri dalam pameran secara bekerjasama dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti (EM3).

10%
Jumlah
50%

B.   CD Multimedia 25%     (Rujuk Lampiran- Kriteria: Format Video Pembelajaran Dan Pemudahcaraan (PDPC)
Peratusan
Perincian
LO
%
Papan Cerita (Storyboard)
Mengaplikasi pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan (C3).

10%
Penghasilan Video PDPC
Menterjemah aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio (P6).

15%
Kreativiti dalam Penghasilan Video PDPC
Melibatkan diri dalam pameran secara bekerjasama dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti (EM3).

5%
Jumlah
25%

C.   Laporan Penulisan 25% (Rujuk Lampiran- Kriteria: Format Penyelidikan dan Pelaporan Penulisan Karya
Peratusan
Perincian
LO
%
Bab 1: Pengenalan
Menterjemah aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio (P6).
5%
Bab 2: Bacaan Konteks Penyelidikan
3.75
Bab 3: Proses Kreatif Dan Kajian Studio
Menterjemah aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio (P6).

5
Bab 4: Analsis
Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang komprehensif dalam bentuk karya seni visual ( A4).
7.5
Bab 5: Kesimpulan Dan Cadangan
Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang komprehensif dalam bentuk karya seni visual/penulisan pelaporan ( A4).
3.75
                                                                                                                  Jumlah
25%


                                   






















D.   KRITERIA: FORMAT PENYELIDIKAN DAN PELAPORAN PENULISAN KARYA

BAB
KANDUNGAN
PEMBERATAN
%
BAB 1
PENGENALAN
1.1  Pengenalan
1.2  Latar belakang Kajian
1.3  Isu/Subjek Kajian
1.4  Permasalahan kajian
1.5  Objektif kajian
1.6  Soalam Kajian
1.7  Metodologi Kajian
1.8  Carta perbatuan penyelidikan dan praktis studio
1.9  Signifikan kajian
1.10     Rumusan
20
5
BAB 2
BACAAN KONTEKS PENYELIDIKAN
2.1 Pengenalan
2.2 Bacaan konteks teori dan praktis studio
2.3 Artis rujukan
      2.3.1 Tema/Isu artis
      2.3.2 Olahan dan perkembangan idea artis
      2.3.3 Impak karya artis kepada proses    pengkaryaan
2.4 Rumusan
15
3.75
BAB 3
PROSES KREATIF DAN KAJIAN STUDIO
1.1  Pengenalan
1.2  Kerangka Proses kreatif Pengkaryaan
1.3  Metodologi Penghasilan Karya
1.4  Proses Kreatif
1.4.1      Fasa Pewujudan Idea
1.4.2      Fasa Perkembangan dan Olahan Idea
1.4.3      Adaptasi media dan teknik
1.5  Rumusan
20
5
BAB 4
ANALSIS
4.1  Pengenalan
4.2  Kajian Visual dan analisis karya
4.3  Persembahan karya
4.3 Rumusan
30
7.5
BAB 5
KESIMPULAN DAN CADANGAN
5.1 Pengenalan
5.2 Perbincangan karya(dari objektif)
5.3 Impak karya kepada pendidikan
5.4 Cadangan
5.5 Rumusan
15
3.75


100
25



B. KRITERIA: FORMAT VIDEO PEMBELAJARAN DAN PEMUDAHCARAAN (PDPC) (25%)

Bil.
Kriteria Pemarkahan
Tahap Penilaian

Markah
1 markah
(Sangat lemah)
2 markah
(Lemah)
3 markah
 (Sederhana)
4 markah
 (Baik)
5 markah (Cemerlang)
1.
PAPAN CERITA (STORYBOARD) (10%)
Satu siri lakaran bagi menggambarkan turutan isi kandungan bagi skrin multimedia. (Rozinah, 2005)
Susunan grafik dalam bentuk ilustrasi atau imej yang di persembahkan bagi tujuan pra-tanyangan gambar bergerak, animasi, grafik bergerak atau media interaktif.







Kajian Dan Penerokaan

1
2
3
4
5
Jumlah
·   Menunjukkan tahap penguasaan  kajian dan penerokaan yang sangat minimum
·   Tidak menunjukkan urutan yang sesuai dan kurang lengkap.
·   Tiada komitmen dan tiada kolaborasi.
·          Kurang menunjukkan tahap penguasaan  kajian dan penerokaan
·          Kurang menunjukkan urutan isu dan penghasilan karya akhir dan kurang lengkap.
·          Kurang komitmen dan tiada kolaborasi.
·   Ada penguasaan dari segi keupayaan kajian dan penerokaan bahan/aktiviti dan proses yang bersesuaian dengan tema.
·   Urutan dan perkembangan percambahan idea  isu dan penghasilan karya akhir di tahap sederhana
·   Ada komitmen dan kolaborasi terhadap tugasan.
·   Menunjukkan tahap penguasaan yang  tinggi dari segi keupayaan kajian dan penerokaan bahan/aktiviti yang bersesuaian dengan tema.
·   Berurutan, lengkap, bervariasi   dan dapat menjelaskan perkembangan dan percambahan idea  isu dan penghasilan karya akhir yang sesuai dengan tema karya.
·   Komitmen dan kolaborasi yang tinggi terhadap tugasan yang diberi.
·   Menunjukkan tahap penguasaan yang sangat tinggi dari segi keupayaan kajian dan penerokaan bahan/aktiviti dan proses yang bersesuaian dengan tema.
·   Berurutan, lengkap,  kreatif, inovatif dan dapat menjelaskan perkembangan dan percambahan idea  isu dan penghasilan karya akhir  yang sesuai dengan tema karya.
·   Komitmen dan kolaborasi yang sangat tinggi terhadap tugasan yang diberi.














/5





Pewujudan &   Sumber Idea

·      Menguasai kemahiran mengolah idea yang sangat minimum
·      Menunjukkan proses urutan, kurang lengkap, kurang bervariasi dan kurang  dapat menjelaskan perkembangan dan penjanaan idea yang sangat minimum
·      Kurang  menguasai kemahiran mengolah idea.
·      Kurang menunjukkan proses urutan, kurang lengkap, kurang bervariasi dan kurang  dapat menjelaskan perkembangan dan penjanaan idea.
·      Memperlihatkan penguasaan kemahiran mengolah idea yang sederhana
·      Berurutan, lengkap, bervariasi dan dapat menjelaskan perkembangan dan penjanaan idea  secara sederhana.
·   Memperlihatkan  penguasaan kemahiran mengolah idea  yang tinggi.
·   Berurutan, lengkap, bervariasi dan dapat menjelaskan perkembangan dan penjanaan idea dengan berkesan.

·   Memperlihatkan  penguasaan kemahiran mengolah idea  yang  sangat tinggi.
·   Berurutan, lengkap, bervariasi, kreatif, inovatif dan dapat menjelaskan perkembangan dan penjanaan idea dengan sangat berkesan.





/5

2.
PENGHASILAN VIDEO PDPC (15%)



Gaya Persembahan Video PdPc + Durasi Video
1
2
3
4
5
Jumlah
·   Gaya persembahan video PdPc yang sangat minimum dan tidak menepati nilai estetik.
·   Tahap kemasan yang sangat rendah.
·   Durasi video terlalu panjang. Lebih dari 20 minit
·   Gaya persembahan video PdPc yang lemah dan kurang menepati nilai estetik.
·   Tahap kemasan yang rendah.
·   Durasi video terlalu panjang. Lebih dari 20-15 minit

·   Gaya persembahan video PdPc sederhana dan kurang menepati nilai estetik.
·   Tahap kemasan yang sederhana.
·   Durasi video terlalu panjang. Lebih atau kurang dari 15-10 minit

·   Gaya persembahan video PdPc yang  menarik dan menepati nilai  estetik.
·   Tahap kemasan yang tinggi.
·   Durasi video terlalu panjang. Kurang dari 10 minit

·   Gaya persembahan video PdPc yang sangat menarik dan menepati nilai  estetik.
·   Tahap kemasan yang sangat tinggi.
·   Durasi video menepati masa yang diberikan. Kurang dari 5 minit





/5




Pemilihan Perisian Grafik
·   Menunjukkan kepelbagaian dan variasi dalam penggunaan alat dan media/ bahan untuk menghasilkan video PdPc yang sangat minimum
·   Lontaran suara kurang jelas dan tiada sebarang animasi interaktif
·   Kurang Kepelbagaian dan variasi penggunaan alat dan media/ bahan untuk menghasilkan video PdPc.
·   Lontaran suara jelas dan tiada sebarang animasi interaktif
·   Kepelbagaian dan variasi penggunaan alat dan media/ bahan untuk menghasilkan video PdPc secara sederhana.
·   Lontaran suara kurang jelas tetapi mempunyai animasi interaktif yang menarik
·   Kepelbagaian dan variasi penggunaan alat dan media yang sesuai untuk menghasilkan video PdPc dengan baik.
·   Lontaran suara jelas dan mempunyai animasi interaktif yang menarik.
·   Kepelbagaian dan variasi menggunakan alat dan media yang sangat sesuai,untuk menghasilkan video PdPc dengan cekap.
·   Lontaran suara sangat jelas dan mempunyai animasi interaktif yang sangat menarik




/5

Kreativiti dalam Penghasilan Video PdPc
·   Kemahiran dan teknik penghasilan yang lemah. Penghasilan video PdPc perlu dibaiki
·   Mencantumkan maklumat dan pengambilan gambar tidak sesuai dengan karya yang dihasilkan
·   Kemahiran dan teknik penggunaan yang kurang memuaskan.
·   Penghasilan video PdPc yang kurang memenuhi kehendak
·   Hanya mencantumkan maklumat yang sesuai dengan karya yang dihasilkan
·   Ilmu penghasilan video PdPc yang memuaskan.
·   Teknik kemahiran penghasilan video yang betul.
·   Mencantumkan maklumat yang sesuai dengan isu tetapi pengambilan gambar tidak sesuai dengan isu dan penghasilan karya.
·   Hasil video PdPc mengikut tema dengan menggunakan media yang sesuai.
·   Mempunyai kemahiran dan penggunaan teknik penghasilan yang  betul serta mempunyai kekemasan yang baik.
·   Mencantumkan maklumat yang sesuai dengan isu dan pengambilan gambar sesuai dengan isu dan penghasilan karya.
·   Ilmu dalam penghasilan video PdPc yang mengikut tema dan penggunaan bahan media yang pelbagai.
·   Kemahiran yang sangat kreatif dengan menggunakan teknik yang betul serta mempunyai kekemasan dalam hasil karya.
·   Mencantumkan maklumat yang sesuai dengan isu dan pengambilan gambar sangat sesuai dengan isu dan penghasilan karya.






/5
JUMLAH KESELURUHAN
/25






Reminder:
1.        Students must attend all lectures, tutorials, laboratory, studio or other activities related to the course, including courses with no  final examination (perkara 4.1dan 4.3)
2.        Student with attendance of less than 80% will not be allowed to sit for final examination. (perkara 4.2)
3.        Perkara 4.1, 4.2 and 4.3 can be waived for students who suffer from health problems and must be certified by government or UPSI panel clinic medical officer.
4.        Student who has to represent UPSI/State/Country in activity that is directed by the government or UPSI, is required to obtain a recommendation letter from the Dean and must be approved by the Academic Affairs Division.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan