MSR3996
Projek Tahun
Akhir
|
RANCANGAN
INSTRUKSIONAL
|
Jabatan Seni & Rekabentuk
Fakulti Seni Komputeran
& Industri Kreatif Universiti Pendidikan Sultan Idris
|
SEMESTER 2 SESI 2017/2018
RANCANGAN
INSTRUKSIONAL
Fakulti :
FAKULTI SENI, KOMPUTERAN DAN INDUSTRI KREATIF Jabatan : SENI DAN REKA
BENTUK
Semester
: A 172
Sesi : 2017/2018
Nama Kursus
: PROJEK TAHUN AKHIR
Kod Kursus : MSR3996
Jan Kredit : 240 JAM
Pra Syarat : TELAH MENYELESAIKAN STODIO ASAS @ LANJUTAN
MAKLUMAT PENSYARAH:
Nama :
ZULKIFLI YUSOFF
No. telefon : 012 595 9133
Nombor Bilik
: Bilik e-learning
SINOPSIS
KURSUS:
Kursus ini berfokus kepada pengetahuan penyelidikan
studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan. Turut diberi perhatian
adalah proses penterjemahan aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat
menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan proses perkembangan
kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio. Penglibatan diri dalam pameran akhir secara
bekerjasama adalah untuk menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan
kreativiti.
This course focuses on the application of knowledge built on studio based research process. Integrate in the course is how students present their ability in gathering, transforming and developing aspects of knowledge and information through lifelong learning concepts by explaining the process of creativity development in portfolio-based studies. Students also need to participate in the final exhibition collaboratively to demonstrate the intellectual and creative personality values.
RASIONAL KURSUS:
Kursus ini diperlukan oleh pelajar untuk mempamerkan kemahiran akhir
dalam studio yang dipilih.
HASIL PEMBELAJARAN:
1.
Mengaplikasi pengetahuan penyelidikan studio ke
dalam proses penghasilan
penyelidikan (C3).
2.
Menterjemah aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan
maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan
perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio (P6).
3.
Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang
komprehensif dalam bentuk karya
seni visual ( A4).
4.
Melibatkan diri dalam pameran secara bekerjasama dan
menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti (EM3).
KEMAHIRAN YANG BOLEH DIPINDAH:
Kursus ini diperlukan bagi melahirkan kemahiran analisis
dan penyelidikan, penyampaian lisan, pembelajaran usaha sama, kemahiran kerja
berkumpulan, dan memupuk rasa hormat terhadap pandangan dan pendapat orang
lain. Pelajar juga dapat berkomunikasi dan juga berkeupayaan bekerja secara
efektif dalam kumpulan di persekitaran kerja yang sebenar.
RUJUKAN:
Tad Crawford. (2010). Legal Guide
for the Visual Artist. Allworth Press, New York.
Otto G. Ocvirk, 2012. Art Fundamentals: Theory and Practice12ed.th.
McGraw-Hill Education, New York.
Terry B, 2002. Interpreting Art: Reflecting, Wondering, and
Responding. Mayfield Publishing Co. United State.
Emalee B, 2014. Sketching from the Imagination: An Insight
into Creative Drawing. 3dtotal Publishing United Kingdom.
Rob Perree, 2017. Cover
to Cover: The Artist's Book in Perspective: Exhibition Catalogue.
Julia
Cameron, 2016. The Artist's Way. Tarcher-Perigee; Anniversary edition, United State.
Rod
Judkins, 2015. The Art of Creative
Thinking. Hodder & Stoughton, United Kingdom.
KAEDAH PENERAPAN
KEMAHIRAN INSANIAH:
Aktiviti
|
KOM
|
BKMM
|
PBPM
|
KKBP
|
KKU
|
KKP
|
EM
|
/
|
|||||||
/
|
/
|
/
|
/
|
||||
Abbreviation
|
Skills
|
||||||
KOM
|
Communication Skill
|
||||||
BKMM
|
Critical Thinking and Problem Solving Skills
|
||||||
PBPM
|
Continuous Learning and Information Management
|
||||||
KKBP
|
Team Work Skills
|
||||||
KKU
|
Entrepreneurial Skills
|
||||||
KKP
|
Leadership Skill
|
||||||
EM
|
Professional Ethics and Moral
|
PENILIAN PRESTASI
PELAJAR
PERINCIAN KERJA KURSUS
|
Peratusan
|
A. Karya Akhir
|
50%
|
B. CD Multimedia
|
25%
|
C. Laporan Penulisan
|
25%
|
JUMLAH
|
100%
|
SKALA
PENGGEREDAN: SKALA PENGGREDAN KEMAHIRAN
INSANIAH:
Gred
|
Julat
Markah
|
GPA/CGPA
|
|||
A
|
80 – 100
|
4.00
|
|||
A-
|
75 – 79
|
3.75
|
|||
B+
|
70 – 74
|
3.50
|
|||
B
|
65 – 69
|
3.00
|
|||
B-
|
60 – 64
|
2.75
|
|||
C+
|
55 – 59
|
2.50
|
Skalaala
ScSka;aale
|
||
C
|
50 – 54
|
2.00
|
4
|
Cemerlang
|
|
C-
|
45 – 49
|
1.75
|
3
|
Baik
|
|
D+
|
40 – 44
|
1.50
|
2
|
Sederhana
|
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
1
|
Lemah
|
|
F
|
0 – 34
|
0
|
Scale
|
||
Rubrik
Sebagaimana Dalam Buku Kemahiran
Insaniah/Soft skills
JADUAL
PENGAJARAN MINGGUAN:
*Proses
|
Aktiviti
|
Proses
pembelajaran
|
Pentaksiran
|
|
Pengenalan
Proses Penyelidikan
|
Syarahan
|
Pengenalan Proses Penyelidikan
|
Ongoing Project based-Portfolio
|
|
Proses-proses Berkarya
|
Syarahan
|
Proses-proses Berkaya
|
Ongoing Project based-Portfolio
|
|
Teknik percambahan idea
|
Kerja Studio
|
Teknik
percambahan idea serta sumbangsaran
|
Ongoing Project based-Portfolio
|
|
serta sumbangsaran
|
Kerja Studio
|
|||
Kajian Awal
|
Kerja Studio
|
Kajian Awal
|
Ongoing Project based-Portfolio
|
|
Kajian Sorotan
|
Kerja Studio
|
Kajian Sorotan
|
Ongoing Project based-Portfolio
|
|
Methodologi
|
Kerja Studio
|
Methodologi
|
Ongoing Project based-Portfolio
|
|
Penganalisis Data Dapatan
|
Kerja Studio
|
Penganalisis Data Dapatan
|
Ongoing Project based-Portfolio/
Karya
|
|
Kaedah menghasilkan Kesimpulan
|
Kerja Studio
|
Kaedah menghasilkan Kesimpulan
|
Ongoing Project based
|
|
Pembentangan Karya dan Melaporkan
|
Kerja Studio/ Perbentangan
|
Pembentangan Karya dan Pelaporan
|
Exhibition
Penghantaran CD Multimedia
dan Laporan Penulisan
|
*Optional
Minggu
|
Tajuk
|
Hasil
pembelajaran
Pada akhir setiap minggu, pelajar dapat:
|
Kemahiran
Insaniah
|
Aktiviti P&P
|
Penilaian
|
1
|
Menerangkan Rancangan Instruksional dan Pengenalan
kepada Projek Tahun Akhir
|
Mengenal pasti kandungan
kursus dan penilaian akan diambil.
|
KBPM
|
SYARAHAN/PERBINCANGAN
i. Proses
kerja bagi pengkaryaan dan penulisan laporan akhir.
•
Kepentingan dan keunikannya.
• Proses Kerja.Studio
• Penghasilan
• CD
Multimedia
• Penulisan
|
Penyelaras
|
2-4
|
Pengenalan
kepada proses-proses Penulisan laporan akhir
|
Menghasilkan satu pembentangan hasil
kajian yang komprehensif dalam bentuk
karya seni visual ( A4).
Menterjemah
aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran
sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian
berasaskan portfolio (P6).
|
KBPM
|
KERJA STUDIO
• Perbincangan
tentang Tema.
• Methodologi
penyelidikan
|
Penyelia
|
5 - 10
|
Proses penyelidikan dan pengkaryaan dalam bidang seni.
|
PBPM
|
•
Perbincangan tentang Pengkaryaan
•
Proses
Kerja.Studio
•
Penghasilan CD Multimedia
•
Penulisan
|
Penyelia
Penyertaan dalam studio
|
|
11
|
Kaedah, pengurusan bagi
Pameran Seni
|
Melibatkan diri dalam pameran secara
bekerjasama dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan
kreativiti (EM3).
|
PBPM
|
•
PENYELIAAN/ STUDIO Perbincangan
tentang Pengkaryaan
|
Penyelaras
Penyelia
AJK Pameran
|
14
|
Menilai karya dan laporan
dari penyelia
|
Dapat mengenal pasti,
menganalisis dan menyelesaikan masalah. Dapat melengkapkan tugasan pada masa yang ditetapkan.
Melibatkan diri dalam pameran secara
bekerjasama dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan
kreativiti (EM3).
|
EM
|
PAMERAN DAN
PERBENTANGAN
|
PENILAIAN
AKHIR
•
Karya
•
Penghasilan CD Multimedia
•
Laporan Penulisan
|
PENILAIAN
KRITERIA
A.
KARYA-
Rubrik Tugasan Amali Praktis Studio 50%
|
Peratusan
|
|
Perincian
|
LO
|
%
|
Kreativiti
olahan bentuk dan manipulasi ruang
|
Mengaplikasi pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan (C3).
|
15%
|
Aplikasi
teknik dan manipulasi media
|
Mengaplikasi pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan (C3).
|
15%
|
Pengolahan
elemen dan prinsip seni
|
Menterjemah
aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran
sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian
berasaskan portfolio (P6).
|
10%
|
Kemasan dan persembahan
|
Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang
komprehensif dalam bentuk karya
seni visual ( A4).
Melibatkan diri dalam pameran secara bekerjasama
dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti (EM3).
|
10%
|
Jumlah
|
50%
|
B.
CD
Multimedia 25% (Rujuk Lampiran- Kriteria: Format Video Pembelajaran Dan
Pemudahcaraan (PDPC)
|
Peratusan
|
|
Perincian
|
LO
|
%
|
Papan
Cerita (Storyboard)
|
Mengaplikasi
pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan penyelidikan (C3).
|
10%
|
Penghasilan
Video PDPC
|
Menterjemah
aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran
sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian
berasaskan portfolio (P6).
|
15%
|
Kreativiti dalam Penghasilan Video PDPC
|
Melibatkan diri dalam pameran secara bekerjasama
dan menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual dan kreativiti (EM3).
|
5%
|
Jumlah
|
25%
|
C. Laporan Penulisan 25% (Rujuk Lampiran- Kriteria: Format
Penyelidikan dan Pelaporan Penulisan
Karya
|
Peratusan
|
|
Perincian
|
LO
|
%
|
Bab 1:
Pengenalan
|
Menterjemah aspek-aspek
pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang
hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan
portfolio (P6).
|
5%
|
Bab 2: Bacaan
Konteks Penyelidikan
|
3.75
|
|
Bab 3: Proses Kreatif Dan Kajian Studio
|
Menterjemah
aspek-aspek pengetahuan dan pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran
sepanjang hayat dengan menjelaskan perkembangan kreativiti dalam kajian
berasaskan portfolio (P6).
|
5
|
Bab 4: Analsis
|
Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang komprehensif dalam bentuk karya seni visual ( A4).
|
7.5
|
Bab 5: Kesimpulan Dan Cadangan
|
Menghasilkan satu pembentangan hasil kajian yang komprehensif dalam bentuk karya seni visual/penulisan
pelaporan ( A4).
|
3.75
|
Jumlah
|
25%
|
D. KRITERIA:
FORMAT PENYELIDIKAN DAN PELAPORAN PENULISAN KARYA
BAB
|
KANDUNGAN
|
PEMBERATAN
|
%
|
BAB 1
|
PENGENALAN
1.1 Pengenalan
1.2 Latar belakang Kajian
1.3 Isu/Subjek Kajian
1.4 Permasalahan kajian
1.5 Objektif kajian
1.6 Soalam Kajian
1.7 Metodologi Kajian
1.8 Carta perbatuan penyelidikan dan praktis
studio
1.9 Signifikan kajian
1.10 Rumusan
|
20
|
5
|
BAB 2
|
BACAAN KONTEKS PENYELIDIKAN
2.1 Pengenalan
2.2 Bacaan
konteks teori dan praktis studio
2.3 Artis
rujukan
2.3.1 Tema/Isu artis
2.3.2 Olahan dan perkembangan idea
artis
2.3.3 Impak karya artis kepada proses pengkaryaan
2.4 Rumusan
|
15
|
3.75
|
BAB 3
|
PROSES KREATIF DAN KAJIAN STUDIO
1.1 Pengenalan
1.2 Kerangka Proses kreatif Pengkaryaan
1.3 Metodologi Penghasilan Karya
1.4 Proses Kreatif
1.4.1 Fasa Pewujudan Idea
1.4.2 Fasa Perkembangan dan Olahan Idea
1.4.3 Adaptasi media dan teknik
1.5 Rumusan
|
20
|
5
|
BAB 4
|
ANALSIS
4.1 Pengenalan
4.2 Kajian Visual dan analisis karya
4.3 Persembahan karya
4.3 Rumusan
|
30
|
7.5
|
BAB 5
|
KESIMPULAN DAN CADANGAN
5.1 Pengenalan
5.2 Perbincangan
karya(dari objektif)
5.3 Impak karya
kepada pendidikan
5.4 Cadangan
5.5 Rumusan
|
15
|
3.75
|
100
|
25
|
B. KRITERIA: FORMAT VIDEO PEMBELAJARAN DAN
PEMUDAHCARAAN (PDPC) (25%)
Bil.
|
Kriteria Pemarkahan
|
Tahap Penilaian
|
Markah
|
||||
1 markah
(Sangat lemah)
|
2 markah
(Lemah)
|
3 markah
(Sederhana)
|
4 markah
(Baik)
|
5 markah (Cemerlang)
|
|||
1.
|
PAPAN
CERITA (STORYBOARD) (10%)
Satu siri lakaran bagi menggambarkan
turutan isi kandungan bagi skrin multimedia. (Rozinah, 2005)
Susunan grafik dalam bentuk ilustrasi
atau imej yang di persembahkan bagi tujuan pra-tanyangan gambar bergerak,
animasi, grafik bergerak atau media interaktif.
|
||||||
Kajian
Dan Penerokaan
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Jumlah
|
|
·
Menunjukkan tahap penguasaan kajian dan penerokaan yang sangat minimum
·
Tidak menunjukkan urutan yang sesuai dan kurang
lengkap.
·
Tiada komitmen dan tiada kolaborasi.
|
·
Kurang menunjukkan tahap penguasaan kajian dan penerokaan
·
Kurang menunjukkan urutan isu dan penghasilan karya
akhir dan kurang lengkap.
·
Kurang komitmen dan tiada kolaborasi.
|
·
Ada penguasaan dari segi keupayaan kajian dan
penerokaan bahan/aktiviti dan proses yang bersesuaian dengan tema.
·
Urutan dan perkembangan percambahan idea isu dan penghasilan karya akhir di tahap
sederhana
·
Ada komitmen dan kolaborasi terhadap tugasan.
|
·
Menunjukkan tahap penguasaan yang tinggi dari segi keupayaan kajian dan
penerokaan bahan/aktiviti yang bersesuaian dengan tema.
·
Berurutan, lengkap, bervariasi dan dapat menjelaskan perkembangan dan
percambahan idea isu dan penghasilan
karya akhir yang sesuai dengan tema karya.
·
Komitmen dan kolaborasi yang tinggi terhadap tugasan
yang diberi.
|
·
Menunjukkan tahap penguasaan yang sangat tinggi dari
segi keupayaan kajian dan penerokaan bahan/aktiviti dan proses yang
bersesuaian dengan tema.
·
Berurutan, lengkap,
kreatif, inovatif dan dapat menjelaskan perkembangan dan percambahan
idea isu dan penghasilan karya
akhir yang sesuai dengan tema karya.
·
Komitmen dan kolaborasi yang sangat tinggi terhadap
tugasan yang diberi.
|
/5
|
||
Pewujudan &
Sumber Idea
|
·
Menguasai kemahiran mengolah idea yang sangat minimum
·
Menunjukkan proses urutan, kurang lengkap, kurang
bervariasi dan kurang dapat
menjelaskan perkembangan dan penjanaan idea yang sangat minimum
|
·
Kurang menguasai
kemahiran mengolah idea.
·
Kurang menunjukkan proses urutan, kurang lengkap,
kurang bervariasi dan kurang dapat
menjelaskan perkembangan dan penjanaan idea.
|
·
Memperlihatkan penguasaan kemahiran mengolah idea yang
sederhana
·
Berurutan, lengkap, bervariasi dan dapat menjelaskan
perkembangan dan penjanaan idea secara
sederhana.
|
·
Memperlihatkan
penguasaan kemahiran mengolah idea
yang tinggi.
·
Berurutan, lengkap, bervariasi dan dapat menjelaskan
perkembangan dan penjanaan idea dengan berkesan.
|
·
Memperlihatkan
penguasaan kemahiran mengolah idea
yang sangat tinggi.
·
Berurutan, lengkap, bervariasi, kreatif, inovatif dan
dapat menjelaskan perkembangan dan penjanaan idea dengan sangat berkesan.
|
/5
|
|
2.
|
PENGHASILAN VIDEO PDPC (15%)
|
||||||
Gaya Persembahan Video PdPc + Durasi Video
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Jumlah
|
|
· Gaya persembahan video PdPc yang sangat
minimum dan tidak menepati nilai estetik.
· Tahap kemasan yang sangat rendah.
· Durasi video terlalu panjang. Lebih dari
20 minit
|
· Gaya persembahan video PdPc yang lemah
dan kurang menepati nilai estetik.
· Tahap kemasan yang rendah.
· Durasi video terlalu panjang. Lebih dari
20-15 minit
|
· Gaya persembahan video PdPc sederhana dan
kurang menepati nilai estetik.
· Tahap kemasan yang sederhana.
· Durasi video terlalu panjang. Lebih atau
kurang dari 15-10 minit
|
· Gaya persembahan video PdPc yang menarik dan menepati nilai estetik.
· Tahap kemasan yang tinggi.
· Durasi video terlalu panjang. Kurang dari
10 minit
|
· Gaya persembahan video PdPc yang sangat
menarik dan menepati nilai estetik.
· Tahap kemasan yang sangat tinggi.
· Durasi video menepati masa yang diberikan.
Kurang dari 5 minit
|
/5
|
||
Pemilihan Perisian Grafik
|
· Menunjukkan kepelbagaian dan variasi
dalam penggunaan alat dan media/ bahan untuk menghasilkan video PdPc yang
sangat minimum
· Lontaran suara kurang jelas dan tiada
sebarang animasi interaktif
|
· Kurang Kepelbagaian dan variasi
penggunaan alat dan media/ bahan untuk menghasilkan video PdPc.
· Lontaran suara jelas dan tiada sebarang
animasi interaktif
|
· Kepelbagaian dan variasi penggunaan alat
dan media/ bahan untuk menghasilkan video PdPc secara sederhana.
· Lontaran suara kurang jelas tetapi
mempunyai animasi interaktif yang menarik
|
· Kepelbagaian dan variasi penggunaan alat
dan media yang sesuai untuk menghasilkan video PdPc dengan baik.
· Lontaran suara jelas dan mempunyai
animasi interaktif yang menarik.
|
· Kepelbagaian dan variasi menggunakan alat
dan media yang sangat sesuai,untuk menghasilkan video PdPc dengan cekap.
· Lontaran suara sangat jelas dan mempunyai
animasi interaktif yang sangat menarik
|
/5
|
|
Kreativiti dalam Penghasilan Video PdPc
|
· Kemahiran dan teknik penghasilan yang
lemah. Penghasilan video PdPc perlu dibaiki
· Mencantumkan maklumat dan pengambilan
gambar tidak sesuai dengan karya yang dihasilkan
|
· Kemahiran dan teknik penggunaan yang
kurang memuaskan.
· Penghasilan video PdPc yang kurang
memenuhi kehendak
· Hanya mencantumkan maklumat yang sesuai
dengan karya yang dihasilkan
|
· Ilmu penghasilan video PdPc yang
memuaskan.
· Teknik kemahiran penghasilan video yang
betul.
· Mencantumkan maklumat yang sesuai dengan
isu tetapi pengambilan gambar tidak sesuai dengan isu dan penghasilan karya.
|
· Hasil video PdPc mengikut tema dengan
menggunakan media yang sesuai.
· Mempunyai kemahiran dan penggunaan teknik
penghasilan yang betul serta mempunyai
kekemasan yang baik.
· Mencantumkan maklumat yang sesuai dengan
isu dan pengambilan gambar sesuai dengan isu dan penghasilan karya.
|
· Ilmu dalam penghasilan video PdPc yang
mengikut tema dan penggunaan bahan media yang pelbagai.
· Kemahiran yang sangat kreatif dengan
menggunakan teknik yang betul serta mempunyai kekemasan dalam hasil karya.
· Mencantumkan maklumat yang sesuai dengan
isu dan pengambilan gambar sangat sesuai dengan isu dan penghasilan karya.
|
/5
|
|
JUMLAH KESELURUHAN
|
/25
|
Reminder:
1.
Students must attend all lectures, tutorials,
laboratory, studio or other activities related to the course, including courses
with no final examination (perkara 4.1dan 4.3)
2.
Student with attendance of less than 80% will not be allowed to sit for final examination.
(perkara
4.2)
3.
Perkara
4.1, 4.2 and 4.3 can
be waived for students who suffer from health problems and must be certified by government or UPSI panel clinic medical officer.
4.
Student who has to represent UPSI/State/Country in
activity that is directed by the government or UPSI, is required to obtain a
recommendation letter from the Dean and must be approved by the Academic
Affairs Division.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan