NILAI
ESTETIKA LABU SAYONG DALAM PENGHASILAN KARYA LUKISAN
NORAKMA
BINTI ABDULLAH
FAKULTI
SENI, KOMPUTERAN DAN INDUSTRI KREATIF
UNIVERSITI
PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
2018
NILAI
ESTETIKA LABU SAYONG DALAM PENGHASILAN KARYA LUKISAN
Disediakan
Oleh :
NORAKMA
BINTI ABDULLAH
D20141067375
Penulisan
Projek Akhir Tahun Ini Dikemukakan Sebagai Memenuhi
Syarat
Penganugerahan
Ijazah
Sarjana Muda Pendidikan (Seni)
FAKULTI
SENI, KOMPUTERAN DAN INDUSTRI KREATIF
UNIVERSITI
PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
2018
PENGAKUAN
KEASLIAN PENULISAN
NORAKMA BINTI ABDULLAH
D2014106XXXX
Saya
mengesahkan bahawa segala bahan yang terkandung dalam penulisan ini adalah
hasil usaha saya sendiri. Sekiranya terdapat hasil kerja pihak lain sama ada
diterbitkan atau tidak diterbitkan, saya telah merakamkan penghargaan dan
pengiktirafan. Saya juga mengakui bahawa penulisan ilmiah ini belum lagi
diterbitkan atau diserahkan untuk program atau ijazah lain dimana-mana
universiti.
…………………………… 8 JUN
2018
NORAKMA
BINTI ABDULLAH
D2014106XXXX
DISAHKAN
OLEH
………………………………..
EN.
ABDUL RAZAK BIN ABD JABBAR
PENSYARAH
PENGHARGAAN
Alhamdulillah,
dengan izin dan limpah kurniaNya kajian projek tahun akhir ini berjaya
disiapkan. Sekalung penghargaan dan setinggi-tinggi ucapan terima kasih kepada
penyelia projek tahun akhir, Encik Abdul Razak Bin Abd Jabbar yang telah banyak
membimbing saya sepanjang proses menyiapkan penulisan dan karya ini. Terima
kasih juga diucapkan kepada rakan-rakan sepengajian yang banyak memberi bantuan
dan semangat dan tidak lupa juga kepada ayah dan ibu yang sentiasa memberikan
sokongan dan semangat kepada diri ini. Akhir sekali, terima kasih diucapkan
kepada semua yang terlibat secara langsung dan tidak langsung semasa kajian ini
dijalankan.
Norakma binti Abdullah
D20141067375
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Seni
Fakulti Seni, Komputeran Dan Industri
Kreatif
Universiti Pendidikan Sultan Idris,
Tanjong Malim, Perak
ABSTRAK
Kajian
ini dijalankan bertujuan untuk mengenalpasti isu warisan dalam persekitaran
budaya hidup masyarakat masa kini. Kajian juga dijalankan bagi menimbulkan kesedaran
masyarakat tentang kraftangan warisan. Fokus utama kajian adalah penghasilan
karya lukisan yang mengetengahkan labu sayong sebagai subjek utama. Pengkarya
telah mengaplikasikan teknik lukisan pada kanvas bersaiz 3 x 1.5 kaki dan 3 x
2.5 kaki. Pada peringkat awal, pengkaji telah membuat kajian dan rujukan
terhadap beberapa orang artis rujukan. Pengkarya berharap agar melalui
penghasilan karya ini mampu memberi kesedaran kepada masyarakat umum
terutamanya generasi muda agar lebih menghargai dan memelihara keindahan budaya
dan seni warisan negara.
ABSTRACT
This study is aimed at identifying the issues of heritage in the
cultural environment of today's society. Studies have also been conducted to
raise public awareness on the heritage of handicrafts. The main focus of the
study is the creation of artwork that illustrates the Labu Sayong as the main
subject. Creators have applied painting techniques on canvas 3 x 1.5 ft and 3 x
2.5 feet. In the early stages, researchers have been studying and referring to
some referral artists. The authors hope that through the creation of this work
it is able to create awareness among the general public especially the younger
generation in order to better appreciate and preserve the beauty of the
country's cultural and artistic heritage.
KANDUNGAN
ISI KANDUNGAN
|
MUKA SURAT
|
|
|
|
|
PENGAKUAN KEASLIAN PENULISAN
|
I
|
|
PENGHARGAAN
|
II
|
|
ABSTRAK
|
III
|
|
ABSTRACT
|
IV
|
|
|
|
|
BAB 1
|
PENGENALAN
|
|
|
1.1 Latar
Belakang Kajian
|
1
|
|
1.2 Isu Kajian
|
21
|
|
1.3 Objektif
Kajian
|
22
|
|
1.4 Persoalan
Kajian
|
22
|
|
1.5 Garis
Panduan Projek
|
23
|
|
1.6 Batasan
Kajian
|
24
|
|
1.7
Signifikasi Kajian
|
24
|
|
|
|
BAB 2
|
KONTEKS PENYELIDIKAN
|
|
|
2.1 Pengenalan
|
26
|
|
2.2
Tokoh-Tokoh Rujukan
|
27
|
|
|
|
BAB 3
|
PROSES KREATIF DAN KAJIAN STUDIO
|
|
|
3.1 Pengenalan
|
39
|
|
3.2 Kerangka
Proses Kreatif Pengkaryaan
|
40
|
|
3.3 Metodologi
Penghasilan Karya
|
41
|
|
3.4 Proses
Kreatif
|
46
|
|
|
|
BAB 4
|
ANALISIS
|
|
|
4.1 Pengenalan
|
52
|
|
4.2 Kajian
Visual Dan Analisis Karya
|
53
|
|
4.3
Persembahan Karya
|
53
|
|
|
|
BAB 5
|
KESIMPULAN DAN CADANGAN
|
|
|
5.1 Pengenalan
|
55
|
|
5.2
Perbincangan Karya
|
57
|
|
5.3 Impak
Karya Kepada Pendidikan
|
58
|
|
5.4 Cadangan
|
60
|
|
5.5 Rumusan
|
60
|
|
|
|
|
BIBLIOGRAFI
|
|
|
LAMPIRAN
|
|
BAB
1
PENGENALAN
1.1 Latar Belakang
Kajian
1.1.1 Estetika
Menurut Rahman Shaari (2001:28) estetika bermaksud nilai
keindahan dalam sesebuah karya sastera. Nilai yang dimaksudkan berkaitan dengan
perasaan manusia dan subjektif sifatnya. Contohnya, mungkin pembaca pertama
menganggap karya itu bernilai estetika, namun pembaca kedua pula tidak
menganggapnya sedemikian. Jadi, menurut Rahman Shaari (2001) bagi sesebuah
karya, aspek teknik dan gaya itulah yang menjadi penentu hadirnya nilai
estetika. Bahkan kehadiran isi yang bagus tidak menjamin tingginya nilai
estetika melainkan keseimbangan kesemuanya dalam karya tersebut sangat
dituntut.
Konsep
estetik ialah yang menilai teks sastera dengan merujuk kepada aspek keindahan
dan kekuatannya. Estetik ialah rasa keindahan, keseronokan, kegembiraan yang
merujuk kepada yang bernilai dan bermanfaat serta penikmatan yang mempesonakan
atau penglihatan yang memukau, yang cepat menawan perasaan dan terpahat dalam
pemikiran. Sebenarnya terdapat banyak lagi pendapat yang membahaskan
makna estetika diantaranya ialah estetika adalah segala sesuatu dan kajian
terhadap hal-hal yang berkaitan dengan kegiatan seni (Kattsoff, Element of
Philosophy, 1953), estetika merupakan suatu telaah yang berkaitan dengan penciptaan,
apreasiasi, dan kritikan terhadap karya seni dalam konteks keterkaitan seni
dengan kegiatan manusia dan peranan seni dalam perubahan dunia (Van Mater Ames,
Colliers Encyclopedia, Vol. 1), ketiga, estetika adalah suatu ilmu yang
mempelajari segala sesuatu yang berkaitan dengan keindahan, mempelajari semua
aspek yang disebut keindahan (A. Djelantik, Estetika Suatu Pengantar, 1999).
Dan yang terakhir estetika dikatakan mempersoalkan hakikat keindahan alam dan
karya seni, sedangkan falsafah seni mempersoalkan hanya karya seni atau benda
seni atau artifak yang disebut seni (Jakob Sumarjo, Filsafat Seni, 2000).
Apa yang kurang
sempurna sekarang adalah pertumbuhan minda pelajar dalam sistem pendidikan dan
persekitaran harian yang tidak mementingkan nilai-nilai estetika. Terperangkap
dalam kolong kemajuan dan saling berlumba mengejar kebebasan kewangan, ibubapa
sering alpa tentang peranan seni dan nilai estetika dalam membentuk
kemanusiaan.
Sistem pendidikan sekarang kurang menititikberatkan idealisme seni dan estetika. Unsur ini penting dalam pembangunan modal insan. Jika didedahkan dengan nilai-nilai estetika, ia akan dapat mengimbangkan diri dengan baik di atas platform rohani, mental, emosi, sahsiah dan sosial. Manakala modal insan yang dididik dalam nilai estetika juga, akan menjana individu tidak penting diri, berilmu, yakin, memiliki nilai murni dan moral tinggi, beretika, berbudi pekerti, berdisiplin, dinamik, berdaya tahan tinggi, berinovasi, kreatif, bersemangat patriotik, adil, progresif, berintegrasi dan berbudaya saing.
Nilai estetika
memainkan peranan peting dalam kehidupan. Kamus Dewan mendefinisikan ‘estetika’
secara literal sebagai: “Cabang falsafah yang mengkaji konsep berkaitan
keindahan, cita rasa dan lain-lain”. Untuk menerapkan unsur estetika kepada
seseorang, ia selalunya berkait rapat dengan dunia seni. Menurut penyelidikan
Hassan Mohd Ghazali dari Universiti Pendidikan Sultan Idris, apabila persoalan
estetika dibahaskan, secara langsung persoalan kesenian dan nilai keindahan akan
disentuh.
Nilai estetika itu
sendiri adalah seni. Estetika disebut sebagai aisthesis dalam bahasa Yunani
membawa maksud hal-hal yang dapat diserapkan oleh pancaindera atau melalui
kepekaan manusia. Sasterawan negara, Shahnon Ahmad, pernah memberi komentar
tentang salah satu cabang estetika: “Sastera itu sismograf.” Perkataan
sismograf dalam konteks ayat di atas, tidak bermaksud untuk ukur impak gempa
bumi seperti lazim, tapi membawa pengertian bahawa sastera itu adalah kayu ukur
kepada kehidupan.
1.1.2 Labu Sayong
Labu Sayong dikatakan telah dibawa ke Sayong oleh
Tuk Kaluk yang datang dari Minangkabau pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar.
Tuk Kaluk merupakan salah seorang yang mempunyai hubungan yang intim dengan
istana, dikatakan telah dianugerahi tanah oleh sultan di Kampung Kepala Bendang
sebagai menghargai kepandaiannya membuat hasil pertukangan seperti pedang,
parang, keris dan juga tembikar. Sejak itu Tuk Kaluk menyumbangkan kebolehannya
membuat labu kepada penduduk kampung. Lama-kelamaan penduduk di kampung ini
pandai membuat labu hingga ke hari ini. Penggunaan tembikar dalam kehidupan
seharian memang meluas. Labu Sayong bukan sahaja digunakan oleh golongan rakyat
biasa malahan golongan istana turut juga menggunakanya, sebagaimana yang
dicatat oleh Raja Chulan dalam Misa Melayu. Sewaktu Sultan Iskandar Zulkarnain
menghilir sungai dari istana Pulau Cempaka Sari, baginda turut membawa tembikar
tanah ini yang digunakan sebagai bekas air minuman dan untuk bersiram.
Labu sayong juga dikatakan berasal daripada buah labu tua yang dikeluarkan isinya dan dibersihkan sebelum
dijadikan bekas untuk menyimpan air. Labu sayong
merupakan salah satu perusahaan tradisi di negeri Perak. Labu sayong ialah sejenis bekas tembikar berwarna hitam yang merupakan
produk perusahaan dari Kampung Kepala Bendang, dalam Mukim Sayong, iaitu sebuah desa yang terletak satu kilometer dari Kuala
Kangsar, Negeri
Perak. Hal ini kerana sumber bahan
mentah iaitu tanah liat khas diperoleh dari kampung tersebut.
Lanjutan daripada itu,
perusahaan membuat labu sayong telah berkembang di kalangan waris asal pembuat
tembikar ini ke sekitar perkampungan dalam daerah Kuala Kangsar. Labu Sayong
dikatakan telah lama bertapak di negara ini iaitu sejak zaman Neolitik dengan
adanya penemuan artifak serpihan tembikar oleh ahli arkeologi di negeri Pahang,
Kedah, Perak, Sabah dan Sarawak. Pada zaman dahulu, labu sayong digunakan dalam
upacara keagamaan dan upcara kematian.kini, labu sayong dijadikan sebagai bekas
menyimpan air dan tidak kurang juga yang menjadikannya sebagai perhiasan.
Bekas menyimpan air yang
dihasilkan daripada tanah liat ini dibentuk dan diukir dengan teliti. Motif
ukirannya banyak menjurus kepada unsur tradisional, khususnya bunga-bungaan
seperti bunga tanjung, padi, senduduk, lawang, cengkih dan pucuk rebung. Kini, pembuatan labu sayong lebih meluas bukan hanya sebagai bekas
menyimpan air sahaja.
Perusahaan membuat Labu Sayong
tergolong dalam pembuatan seramik. Seiring dengan peredaran zaman, telah
merevolusi kaedah pembuatannya daripada tradisional kepada moden.
·
Pembuatan
tradisional
·
Teknik picit
dan cubit
·
Pembuatan
moden
·
Throwing / Teknik lemparan alin
·
Teknik acuan
·
Teknik sepuh
1.1.2 Teknik Pembuatan
Gambar 1 : Teknik-Teknik Pembuatan Labu Sayong
1.1.2.1 Teknik Picit
Teknik
yang biasa digunakan kerana mudah dilakukan oleh penduduk di Kampung Sayong
kerana ianya mudah dipraktikkan. Ia hanya memerlukan kecekapan kedua-dua belah
tangan. Cara membuatnya hanya dengan mengepal tanah liat dan membentuk lubang
ditengah-tengahnya, kemudiannya teknik memicit dilakukan dengan ibu jari.
1.1.2.2 Teknik Kepingan
Tanah
liat yang diproses akan digelek sehingga menjadi kepingan dengan menggunakan
penggelek tanah liat. Kepingan tersebut kemudiannya akan dibentuk mengikut
acuan yang telah disediakan.
1.1.2.3
Teknik Tuangan
Dilakukan
dengan menggunakan sejenis tanah liat yang cair yang telah diproses terlebih
dahulu dikenali sebagai slap. Ianya kemudian akan dituangkan ke dalam acuan
yang diperbuat daripada Plaster Paris.
1.1.2.4 Teknik Lingkaran
Teknik
yang menggunakan roda pemutar atau piring sebagai pelapik. Roda tersebut akan
dipusingkan dalam proses membuat labu sayong.
1.1.3 Pembentukan Labu Sayong
Pembentukan
labu bermula di bahagian tapak kemudian barulah diikuti bahagian lehernya.
Garis pusatnya berukuran 12.5 sm. Tanah liat diuli memanjang supaya mudah
digelung dalam bentuk bulat untuk dijadikan perut labu. Kerja ini dibuat secara
perlahan-lahan dan berperingkat-peringkat. Tujuannya untuk membiarkan bahagian
yang dibuat kering sebelum disambung dengan kerja yang baru. Permukaannya
ditekan dari luar manakala bahagian dalamnya ditahan dengan menggunakan tangan.
Pisau buluh digunakan untuk melicinkan permukaan tembikar dengan mengikis
bahagian yang tidak rata. Bahagian badan dan kepalanya perlu disiapkan terlebih
dahulu. Labu-labu yang telah disiapkan diletakkan ditempat redup untuk
menggelakkannya retak. Labu ini dibiarkan selama lima belas (15) hari.
Gambar
2: Bahagian Labu Sayong
1.1.4 Bahan Dan Alat Yang Digunakan Dalam
Menghasilkan Labu Sayong
1.1.4.1 Penepek
Gambar 3:
Penepek
Sebatang kayu digunakan untuk
memampat tanah dan labu yang masih basah supaya menjadi bentuk yang
dikehendaki.
1.1.4.2 Sudip
Gambar 4 : Sudip
Sebatang
buluh nipis dan runcing untuk mengerat lebihan tanah.
1.1.4.3 Pengukir
Gambar 5 : Pengukir
Sebatang
kayu yang mempunyai ukiran motif pada kedua bahagian hujungnya dan digunakan
untuk menerap hiasan-hiasan pada labu.
1.1.4.4 Batu Luru / Licin
Gambar 6 : Batu Luru
Batu luru
digunakan sebagai alat untuk melicinkan permukaan labu.
1.1.4.5 Pinggan Ayan / Piring
Capah
Gambar 7 : Piring Capah
Piring
capah berfungsi sebagai roda pemutar.
1.1.5 Proses
Pembuatan Labu Sayong
1.1.5.1 Menyediakan Tanah
Aliran kerja membentuk sebiji labu dibuat dengan
cara berperingkat-peringkat iaitu menyediakan tanah. Kerja-kerja membuat labu
bermula dengan pemilihan tanah. Tanah liat yang lembut diambil daripada
tebing-tebing sungai, perdu pokok atau busut. Tanah ini kemudiannya dijemur
sehingga kering, membentuk, menghias dan akhirnya membakar.
Gambar 8 : Tanah liat boleh digali di tepi-tepi sungai
Gambar 9 : Tanah liat ditapis bagi mengasingkan kekotoran
Tanah-tanah itu kemudiannya ditumbuk menggunakan
lesung kaki. Selepas itu diayak dan ditapis untuk memisahkan sampah-sarap dan
ketul-katul batu yang ada. Setelah nyata bersih, tanah dicampurkan dengan air
untuk dibancuh. Bahan yang dibancuh mesti tidak terlalu lembik.
Bahan ini boleh diadun di dalam baldi atau besen. Tanah
itu kemudiannya diuli supaya ia menjadi padat. Proses ini memerlukan ketelitian
bagi memastikan tanah itu menjadi padat dan bebas daripada gelembung udara.
Tanah itu kemudiannya dibentuk menjadi silinder untuk memudahkan proses
berikutnya.
Gambar 10 : Menguli tanah liat
Gambar 11 : Menguli tanah liat
1.1.5.2
Membentuk
Gambar 12 : Membentuk tanah liat
Membentuk
adalah proses yang tersangat penting dalam menghasilkan labu hitam kerana
teknik inilah yang menentukan keindahan dan kekuatan labu. Ibu jari telunjuk
turut berperanan penting dalam pembentukan permukaan labu yang masih separuh
kering. Tanah berbentuk silinder akan dilingkar menjadi satu bulatan dan
diletakkan di atas pinggan.
Lingkaran
tanah dipicit sambil memusing pinggan. Proses pemicitan ini dilakukan untuk
menaikkan tanah agar terbentuk badan, leher, kepala dan muncung labu. Sudip
buluh digunakan untuk melurut permukaan labu supaya kelihatan sama dan licin.
Penepek pula digunakan untuk memampatkan badan labu. Setelah badan labu
terbentuk, tanah liat yang telah dileperkan dicantumkan bagi menutup bahagian
yang terbuka. Tanah liat leper akan menjadi bahagian tapak labu.
1.1.5.3 Menghias
Apabila labu siap, ia dilicinkan dengan sudip buluh
dan digilap menggunakan batu luru.
Gambar 13 : Penggunaan batu sungai bagi melicinkan permukaan labu
Gambar 14 : Ragam hias menggunakan pelarik
Labu dibiarkan kering sebelum dihiasi dengan motif.
Motif-motif dihasilkan dengan menekankan kayu materai ke permukaan labu. Labu
ini sekali lagi dibiarkan kering untuk dibakar.
1.1.5.4 Membakar
Proses pembakaran terbahagi kepada tiga peringkat
iaitu menyalai, membakar dan menyepuh. Labu-labu yang cukup kering disalai
menggunakan bahang api, sabut kelapa kering dan sedikit kayu kering yang
dibakar.
Gambar
15 : Labu yang disalai
Labu diletakkan di atas para secara terbalik dan
ditutup dengan daun pisang, daun kelapa atau tikar selepas disalai. Kayu api
disusun pada bahagian bawah para lalu dinyalakan untuk proses pembakaran.
Bahang api ini akan memanaskan labu yang telah dimasukkan ke dalam unggun api.
Gambar 16 : Pembakaran tembikar
Labu yang telah dibakar dimasukkan ke dalam sekam
padi untuk mendapatkan warna hitam pada permukaan labu. Kemudian bahagian bawah
atau tapak labu disapu dengan damar untuk menghalang air daripada meresap
keluar. Labu dibiarkan seketika dan dibersihkan sebelum digunakan.
Labu sayong dimasukkan ke dalam sekam padi bagi
mendapatkan warna kepada labu tersebut.
Proses Pembakaran Labu Sayong Secara
Tradisional
Bahan
untuk pembakaran ialah sabut kelapa, kayu kering, buluh kering, daun pisang
kering dan rumput kering. Proses pembakaran terbahagi kepada dua peringkat
iaitu menyalai dan membakar. Proses menyalai tembikar dilakukan di atas para
dengan bahan-bahan pembakaran selama lebih kurang enam (6) jam sehingga warnanya
menjadi kelabu tua dan kemerah-merahan. Selepas disalai barulah dilakukan
proses pembakaran secara terbuka dengan menutupi bahan-bahan pembakaran di atas
tembikar atau labu tersebut.
Suhu
kepanasan pembakaran ialah antara 700-900 celcius dan proses ini mengambil masa
lebih kurang dua (2) jam sehingga bahan pembakaran hangus menjadi abu. Labu
yang telah dibakar akan dibiarkan sejuk sebelum dikeluarkan dari tempat
pembakaran. Labu Sayong yang telah siap dibakar akan diambil kemudian, damar
digunakan untuk menyapu bahagian bawah labu sayong bagi memastikan bahagian
bawahnya tidak mengalami sebarang kerosakkan serta tahan lebih lama dan tidak
mengalami sebarang kebocoran semasa mengisi air simpanan.
Gambar 18 : Labu yang telah siap
1.1.6 Motif dan corak
labu sayong
Teknik membuat ragam
hias ini menggunakan alat-alat seperti pelapik kayu berukir, pengukir besi dan
kayu, pengguris dawai, kikiran bunga pecah lapan dan ukiran bunga separuh
bulat. Terdapat berbagai-bagai jenis rupa bentuk seni tembikar, rupa bentuk
yang paling terawal dicipta ialah periuk, belanga dan kukusan. Gaya bentuk atau
motif corak yang digunakan ialah bebas ataupun bercorak semulajadi.
Antara motif labu
sayong ialah motif bunga tanjong, bunga padi, bunga keduduk, bunga cengkih,
bunga lawang, bunga pecah empat, pucuk rebung, bunga cakar, susur kelapa,
bentuk huruf S, bentuk huruf X dan siku keluang.
Gambar 19 : Motif labu sayong
1.2
Isu Kajian / Masalah Kajian
Seiring dengan peredaran zaman, labu
sayong kian dilupakan oleh generasi muda. Hal ini kerana, golongan muda lebih
cenderung kepada aktiviti-aktiviti moden seperti bermain permainan video dan
sebagainya.
Labu Sayong merupakan kraftangan negara,
amat rugi jika kraftangan ini luput dek zaman. Disebabkan oleh ledakan era
globalisasi teknologi yang semakin menular dewasa ini, kuasa teknologi media
sosial lebih mendapat perhatian oleh golongan muda. Kecenderungan golongan muda
kepada teknologi moden menyebabkan mereka merasakan hal-hal tradisional ini
tidak perlu diambil berat.
1.3 Objektif Kajian
Objektif
kajian adalah seperti berikut :
1.3.1
Menghasilkan karya lukisan bertemakan labu sayong supaya dapat memberi kesedaran
kepada masyarakat tentang kepentingan penerusan warisan bangsa.
1.3.2
Menghasilkan karya lukisan yang mampu memberi impak identiti kraftangan
warisan.
1.4 Persoalan Kajian
Persoalan
kajian adalah seperti berikut :
1.4.1
Bagaimanakah hasil karya lukisan mampu memberi kesedaran kepada masyarakat.
1.4.2
Sejauh manakah hasil karya lukisan dapat memberi impak kepada identiti
masyarakat.
1.5 Garis Panduan
Projek
Minggu
Perkara
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
Tema
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Masalah dan objektif
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konteks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Idea
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sketch
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Media / bahan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Berkarya
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kemasan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kesimpulan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jadual
1 : Garis panduan projek
1.6 Batasan Kajian
Dalam karya ini, pengkarya membataskan
hal benda yang dikaji. Hal benda yang dikaji oleh pengkarya adalah mengenai
labu sayong yang terletak di daerah Kuala Kangsar, Perak.
Labu Sayong merupakan kraftangan yang
bukan sahaja terkenal di dalam negara malah luar negara juga. Namun, ekoran
pemodenan zaman, labu sayong kian dilupakan oleh generasi muda. Dewasa ini,
golongan muda kurang ambil tahu tentang warisan negara. Mereka lebih gemar
untuk melayari internet dan juga bermain permainan video.
Pengkarya juga telah menghadkan
penggunaan media. Pengkarya hanya menggunakan pensel dan arang bagi menyiapkan
karya ini serta menggunakan teknik garisan. Pengkarya telah mempersembahkan
karya dalam bentuk lukisan yang mempunyai dua panel.
1.7 Signifikasi Kajian
Kajian yang dijalankan ini bertujuan
untuk memberitahu kepada masyarakat betapa kritikalnya kraftangan negara.
Generasi muda perlu didedahkan dengan cara-cara untuk mengekalkan kraftangan
ini seperti melatih para generasi muda untuk menghasilkan labu sayong, bukan
sekadar tahu hanya pada nama.
Generasi muda juga perlu didedahkan
dengan motif-motif yang digunapakai untuk menghias labu sayong tersebut. Di
samping itu, karya ini dihasilkan bagi membuka minda orang ramai, pentingnya
untuk menjaga warisan negara.
BAB
2
BACAAN
KONTEKS PENYELIDIKAN
2.1 Pengenalan
Labu Sayong merupakan kraftangan
warisan. Pada zaman dahulu, labu sayong hanya diusahakan secara tradisional.
Namun, setelah terdapat beberapa kekangan, maka labu sayong kini diusahakan
secara teknik moden.
Bagi mempersembahkan karya ini,
pengkarya telah mengkaji beberapa artis untuk dijadikan sebagai rujukan. Dalam
proses menghasilkan karya, artis rujukan memainkan peranan penting sebagai
sumber inspirasi kepada pengkarya.
2.2 Tokoh-tokoh Rujukan
2.2.1 Sulaiman Esa
Gambar 20 : Sulaiman Esa
Sulaiman Esa dilahirkan pada 12
September 1941 di Johor Bahru. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah
Rendah Bukit Zahrah. Kemudian beliau melanjutkan persekolahannya di Maktab
Inggeris, Johor Bahru pada tahun 1953. Beliau mendapat Biasiswa Negeri
Johor dan dengan biasiswa tersebut beliau telah melanjutkan pelajaran peringkat
diploma Seni Lukis dan Seni Reka di Hornsey College of Art, London pada tahun
1960 hingga 1966. Pada tahun 1967 beliau menyambung ijazah pasca siswazah dalam
bidang cetakan di kolej yang sama. Setahun kemudian beliau belajar pula di
‘Atelier 17’, Paris dalam bidang cetakan pada 1968.
Setelah pulang ke tanah air pada
pertengahan 1968, bekerja sebagai Pereka Grafik di Dewan Bahasa dan Pustaka.
Sejak itu beliau aktif mengadakan pameran dan reka bentuk teater. Beliau
ditawarkan semula biasiswa untuk mengikuti kursus rekaan pentas dan busana
iaitu selama setahun di Academia de Roma, Itali pada 1974 dan terus dilantik
sebagai pensyarah di Jabatan Seni Halus, Institut Teknologi Mara (ITM) pada
1975 sekembalinya beliau. Empat tahun kemudian beliau ke Baltimore, Amerika
untuk melanjutkan pelajaran dalam ke peringkat Sarjana Seni Halus di Maryland
Institute College of Art dari 1979 hingga 1981.
Sulaiman Esa ke Amerika Syarikat
sekali lagi pada 1986 hingga 1996 bagi melanjutkan pelajaran Doktor
Falsafah di Tample University, Philadelphia, yang terkenal dengan program
pengajian seni Islam. Semasa disana beliau beliau mengambil falsafah Islam dan
seni sebagai pengajian utama dimana berkesempatan untuk belajar terus dibawah
ilmuan Islam yang terkenal iaitu allahyarham Lamnya dan Ismail Al-Faruqhi,
Sayyed Hoessin Nasr dan Mahmoud Ayoub.
Sulaiman Esa bukanlah nama
asing dalam seni lukis Malaysia. Beliau adalah merupakan pelukis yang
membawa seni lukis sejak tahun 1980 an lagi. Sulaiman Esa merupakan
seorang yang bergiat dalam seni Islam yang dihormati dalam mempertemukan dunia
Timur dan Barat dalam karya-karyanya. Beliau mempunyai ketokohan bukan sahaja
sebagai pelukis, tetapi penulis, pendidik dan juga penyelidik. Sepanjang tempoh
karier beliau sebagai seniman selama lima puluh tahun beliau telah
menghasilkan siri-siri karya antaranya ‘Manusia dan Alamnya’ (1972), ‘Ke
Arah Hakikat Mistik’ (1972), ‘Menunggu Godot’ (1977), ‘Ke Arah Tauhid’ (1984),
‘Wira Warna’ (1985), ‘Insyirah’ (2001) dan ‘Rajaah’ (2011).
‘Manusia
dan Alamnya’ (1972)
‘Manusia dan Alamnya’ merupakan karya
komentar sosial yang pertama seumpamanya dihasilkan di Malaysia pada 1972. Ia
merupakan tindak balas artis terhadap dunianya. Ia merupakan sebuah pengkajian
antropologi manusia yang pelbagai dimensi, yang mempunyai pelbagai sifat, juga
merupakan manusia yang terdiri daripada fizikal dan spiritual. Disamping itu ia
boleh menjadi sebuah kajian akademik, sosial, seksual dan intelektual.
Sedar atau tidak Kongres Kebudayaan
Kebangsaan yang diadakan pada tahun 1971 yang merupakan kongres seni budaya
yang terpenting dimana kerajaan, masyarakat dan ahli fikir dipersoalkan
mengapakah seni yang berlaku pada waktu itu tidak memberi apa-apa kesan kepada
identiti, budaya dan jati diri tetapi cenderung berkiblat kepada barat yang
bersifat tiruan. Beliau baru menyedari bahawa beliau sebenarnya menceritakan
tentang dirinya sendiri yang mempunyai dua karekter, iaitu yang mempunyai
ciri-ciri fizikal barat dan spiritual Melayu Islam.
‘Ke
Arah Hakikat Mistik’ (bersama Redza Piyadasa) (1972)
Siri Toward to Mystical Reality atau
‘Ke Arah Hakikat Mistik’ adalah koloborasi antara Sulaiman Esa dengan rakannya
Redza Piyadasa yang telah di adakan di Sudut Penulis di Dewan Bahasa dan
Pustaka pada 1972 yang juga adalah karya ini telah mencetuskan polimik diantara
pengiat seni dan juga sastera. Pameran ini membuka wacana polimik dalam
persoalan tentang ruang, material dan masa dalam penggunaan objek harian dan
teks sebagai sebuah pengalaman mental yang menyarankan ruang, waktu dan
anjakan, ia merupakan satu idea baru dalam seni lukis Malaysia.
Ia merupakan reaksi daripada
Kongras Kebudayaan yang menolak teori seni barat dan bermanifestokan untuk
membebaskan pelukis Malaysia daripada cenderung kepada pengaruh Barat . Mereka
mengasimilasikan budaya Timur dan Barat dalam perspektif baru seni sebagai
sebuah kajian saintifik dari sudut mental, meditatif dan mistikal yang
terdapat dalam falsafah Asia berhubung dengan amalan falsafah Taoism dan
Zen.
'Menunggu
Godot (1977)
Dengan ilmu bidang seni cetak yang
dipelajarinya di London dan Paris dahulu, pada 1977 Sulaiman Esa hadir dengan
siri karya Waiting for Godot (Menunggu Godot). .Waiting for
Godot adalah sebuah naskah terkenal oleh Samuel Backett yang
dipentaskan ke dalam teater.Waiting for Godot yang telah sudahpun
mencetuskan kontroversi kepada dunia seni lukis sebelum dipamerkan lagi,
sehinggakan setelah beliau mengantungkan cetakan ini dinding datang ketua
jabatan tempat beliau mengajar terkejut menyalahkannya kerana meletakkan ayat
al-quran sekali dengan gambar perempuan dalam keadaan yang seksi.
Dengan menggunakan teknik gurisan foto
ianya adalah representasi diri beliau yang bukan sahaja bercerita tentang
krisis identiti seni bukan sahaja dirinya sendiritetapi cuba memaparkan krisis
budaya negara pada tahun 1970 an terutamanya kepada orang Melayu beragama Islam
terhadap pengaruh barat. Siri karya ini kebanyakanya dibahagikan kepada dua
bahagian iaitu yang terdapat di imejan yang sangat berkontra diantara satu sama
lain. Pertama adalah imejan-imejan wanita yang berbogel dalam kedudukan yang
sangat menghairahkan pada sebelah bawah. Manakala disebalah atas terdapat
kaligrafi yang yang disalin daripada masjid Cardoba dan Alhambra.
‘Ke
Arah Tauhid’ (1984)
Walaupun diseliputi kontroversi demi
kontroversi siri ‘Ke Arah Tauhid’ yang telah diadakan di Australia High Commission
dan Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1984 ini memuncakkan lagi namanya.
Beliau mula berhijrah apabila berjaya menghasilkan karya penting yang
mengabungkan konsep Seni Tradisional Melayu bernafaskan Seni Islam
dalam kariernya seperti ‘Ke Arah Tauhid’ (1983) dan ‘Nuraini’ (1983)
yang kedua-duanya menjadi koleksi negara. Karya ini merupakan titik permulaan
bagi Sulaiman Esa untuk menempuh sejarah yang lebih menarik dalam mempraktikkan
seni Islam.
Beliau mengangkat seni nusantara iaitu
kraf Melayu dalam format seni catan moden barat. Beliau mengkaji seni tekstil
seperti, songket, batik dan juga kraf yang lain seperti anyaman, ukiran kayu
dalam memantulkan wajah serantau. Ke Arah Tauhid merupakan
kenyataan beliau dalam mentakrifkan apa itu lukisan, apa itu seni. Beliau
banyak menggunkan garis grid, ini kerana ilmuan seni Islam mengatakan intipati
kerohanian ditentukan oleh grid yang lebih logik kerana ianya bermain
dengan sistem matematik dalam membentuk corak arabesque dan geometrik.
‘Warna
Wira - Mural’ (1985)
Dekad 1980 an selepas seminar dan
pameran Akar-Akar Kesenian Peribumi dan Perkembangan Kini pada
1979 memperlihatkan fenomena pelukis Malaysia kembali mencari identiti
Kemelayauan dalam pengkaryaan meraka, perihal ini tidak terkecuali kepada Sulaiman
Esa. Siri Warna Wira adalah salah satu manifestasi beliau terhadap gerakan itu.
Maka lahirlah siri mural terpanjang daripada mozek kaca Itali bersaiz 10
kaki tinggi dan 168 kaki lebar dikomisenkan bertempat di Bangunan Umno , Pusat
Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur.
Pengutaran aspek unsur Islam dalam mural
ini dilakukan menerusi pengolahan bentuk-bentuk klasik yang terdapat dalam
rekabentuk geometrik seni Islam yang pada dasarnya mencerminkan konsep
imbangan, aturan, kejelasan dan keharmonian. Dalam untuk mengambarkan aspek
kehidupan orang Melayu motif-motif pucuk rebung, salur bayur dan kerawang
contohnya yang pada dasarnya mempunyai pengertian yang mendalam dari segi
falsafah dan falsafah hidup bangsa Melayu.
Pada
tahun 1993 Sulaiman Esa telah dipilih sebagai artis yang mewakili negara
Malaysia ke pameran seni Asia Pacific Triennial yang pertama di Queensland
Gallery, Australia. Setelah hampir 20 tahun bergelumbang di dalam pendidikan
seni akhir beliau dilantik sebagai Prof Madya di Kajian Seni Lukis dan Seni
Reka, ITM pada 1995.
‘Insyirah’ (2001)
Pada
tahap ini lukisannya lebih berfalsafah dan bermetafora melambangkan
pemikiran yang yang dipelajarinya selama ini selam sepuluh tahun menyiapkan
ijazah kedoktorannya dalam falsafah seni Islam. SiriInsyirah telah
di pamerkan di Galeri Petronas pada tahun 2001. Selama menyepi hampir 15 tahun
dengan siri baru karya-karya dalam siri ini meletakkan satu tingkat penting
dalam kariernya.
Dalam
siri ini beliau ini adalah daripada pengkajian teologi dari pelbagai sudut
pemikiran selama ini dalam perihal tasawuf, usuludin, kajian agama
Islam, China, India, Kristian dan budaya semasa. Dalam tesisi beliau cuba
memperbetulkan dan mencadangkan seni peribumi yang menganjurkan keMelayuaan
kepada Islam dalam peringkat yang lebih tinggi lagi iaitu bukan diperingkat
syariah tetapi mistisisme (kebatinan) dimana ia menemui tradisi agama
lain.
Maka lahirlah karya-karya yang menjadi
isu dan buahan mulut dunia seni lukis ketika ituseperti ‘Last Supper’ (1998),
‘DOA’ (1999), ‘Beauty in Diversity’ (2000), ‘Dance of Cosmos’ (2002) dan
lain-lain yang mengambil juga ikon agama lain seperti beliau melukis Shiva
Nadarajah, patung Buddha dan mandala sehinggakan ada sesetengah ulama yang
mengatakan beliau telah sesat.
‘Raja’ah’
(2011)
Gambar 21 : Karya Raja’ah
Selepas itu beliau terus menaburkan
baktinya kepada keseniaan negara dan pengorbanannya dihargai apabila
dianugerahkan penghormatan Balai Seni Visual Negara untuk
mengadakan pameran retrospektif yang mempamerkan semula hasil karya beliau
daripada tahun 1950 an hingga 2011 iaitu ‘Raja’ah: Seni, Idea dan Kreativiti
Sulaiman Esa’ adalah pameran solo yang menghimpunkan semula karya-karya yang
terpilih beliau sepanjang 50 tahun berkarier dalam seni lukis.
Raja’ah bererti
kemunculan semula, dimana ia merujuk transformasi manusia daripada bersifat
keduniaan (luaran) kepada yang lebih spiritual (dalaman). Ianya adalah
berlandaskan kepada potongan ayat Al-Quran“inna lillahi wa inna ilahi
raji’un” yang bermaksud “Sesungguhnya kita adalah kepunyaan Allah dan
kepada Allah jualah kita kembali”. Beliau menggunakan perkataan raja’ah bagi
merujuk kepada kepulangan beliau kepada sifat-sifat fitrah manusia yang
diciptakan Allah.
2.2.2 Chuah Thean Teng
Gambar 22
: Chuah Thean Teng
Pelukis Malaysia pertama yang mengadakan pameran
solo di seberang laut ialah Chuah Thean Teng yang diadakan di London pada tahun
1959. dan dipersembahkan oleh Majlis Kesenian Persekutuan. Catan batik eksotik
yang dihasilkan sejak beliau membuka Yahong Gallery pada tahun 1955 telah
meninggikan taraf batik daripada hasil pertukangan tangan kepada bentuk seni
halus. Kejaan Chuan telah membawa seni Malaysia kepada seni antarabangsa.
Seterusnya pelukis-pelukis batik yang lain seperti Khalil Ibrahim, Tay Mo Leong
dan Toya turut menerima pengiktirafan antarabangsa.
Tahun
1960an
Seni lukis aliran utama 1960an adalah dengan
nilai-nilai mistikal dan semesta telah menarik perhatian audien untuk
menghayatinya kerana mempunyai kelainan. Dengan adanya tradisi seni khat telah
membentuk satu pengucapan gambaran yang tersendiri. Lahir pandangan yang
kritikal terhadap seni lukis. Pelbagai aktiviti dijalankan melalui saluran
media massa. Antaranya ialah perbincangan, ceramah, syarahan, laporan, pameran
dan sebagainya. Acara-acara seni lukis menjadi acara gemilang yang dihadiri
oleh pelukis-pelukis, pencinta seni, ahli politik dan diplomat.
Special Teachers Training Institute (STTI)
ditubuhkan pada tahun 1960 yang kemudiannya ditukar kepada Maktab Perguruan
Ilmu Khas (MPIK). Guru-guru yang berminat di bidang seni diberi peluang
melanjutkan pelajaran melalui kursus sepenuh masa selama satu tahun. Mereka
yang menunjukkan bakat besar dihantar untuk melanjutkan pengajian ke luar
negara. Golongan pelukis-pelukis dan pendidik seni telah menjadi tenaga utama
seni lukis pada lewat tahun 1960an. Kakitangan akademik Jabatan Seni di Maktab
Perguruan Ilmu Khas seperti Syed Ahmad Jamal, Anthony Lau, Lee Joo For, Cheong
Laitong, Jolly Koh dan lain-lain lagi memainkan peranan yang penting dalam seni
lukis avant-garde di negara ini.
Institusi Senilukis yang pertama ditubuhkan ialah
Malayan Institut of Art pada tahun 1966. Institusi persendirian ini menawarkan
kursus-kursus diploma selama tiga tahun dalam bidang Fine Art, Commercial Art
dan Interior Design di samping kursus-kursus sambilan.
Penubuhan Institut Teknologi Mara pada tahun 1967
telah melahirkan sekumpulan tenaga baru pendidik seni dan usahawan-usahawan
Melayu dalam bidang seni tertentu. Ia menawarkan kursus diploma selama empat
tahun dalam bidang Fine Arts (Painting and Sculpture), Graphics, Photography, Fine
Metal, Pottery and Ceramics, Textiles, Fashion dan Industrial Design. Kuala
Lumpur College of Art telah ditubuhkan dalam tahun 1968 dengan menawarkan
kursus diploma selama tiga tahun dalam bidang Painting, Sculpture, Ceramics,
Chinese Brush Painting, Photography dan Commercial Art.
Tahun 1970an
Awal
tahun 1970an pensyarah-pensyarah Intitut Teknologi Mara telah mengambil alih
tempat avant-garde. Mereka terdiri dari kumpulan 扤ew Scene seperti Redza Piyadasa, Sulaiman Haji Esa,
Chong Kam Kow, Tan Teong Eng, Joseph Tan dan lain-lain lagi. Kumpulan ini telah
mendebarkan keadaan seni lukis tempatan dengan ungkapan-ungkapan yang mencabar.
Pendekatan gaya catan mereka yang berasaskan optik dan maklumat telah
mengejutkan pelukis-pelukis tempatan dan masyarakat umum.
Gambar 23 : Karya Ibu Dan Anak
Gambar 24 : Combing Hair
BAB
3
PROSES
KREATIF DAN KAJIAN STUDIO
3.1 Pengenalan
Pengkaryaan sesuatu karya mementingkan
subjek/hal benda, bentuk dan kontent dengan mengaplikasikan media, teknik dan
bahan serta mementingkan unsur seni dan prinsip rekaan. Pengkaryaan sesebuah
lukisan memberi penekanan kepada aspek makna dan estetik.
Dalam proses pengolahan karya, Horald
Osborne mengklasifikasikan tiga jenis kaedah yang perlu digunakan dalam
pengolahan pengucapan seni visual iaitu idealisasi, representasi dan stailasi. Idealisasi
merujuk kepada penekanan mesej ataupun pengertian mesej sebagai subjek utama. Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat representasi membawa maksud sesuatu yg melambangkan,
menggambarkan, atau menyatakan sesuatu yg lain, perlambangan, gambaran,
pernyataan; perihal (perbuatan dsb) mewakili, perwakilan. Media pula
terdiri daripada alat, bahan ataupun bahantara yang sesuai untuk diaplikasikan
pada karya. Pemilihan media yang sesuai amat penting bagi mendapatkan karya
yang menarik. Tanpa penggunaan media, karya seni tidak mungkin dapat dihasilkan
dengan sempurna
3.2 Kerangka Proses
Kreatif Pengkaryaan
Rajah 1 : Proses pengkaryaan
3.3 Metodologi
Penghasilan Karya
Dalam bab ini, pengkarya akan
menerangkan tentang kaedah dan proses yang dijalankan bagi mencapai objektif
yang dinyatakan. Pada peringkat ini juga setiap langkah-langkah pengkaryaan
dijalankan. Karya dihasilkan dengan menitik beratkan unsur dan prinsip seni.
Pengkarya memilih labu sayong sebagai hal benda kerana ingin mengetengahkan
warisan kraftangan negara yang kian dilupakan oleh generasi muda.
Gambar 25
: Kayu untuk rangka karya
Gambar
26 : Frame
Gambar
27 : Kedudukan frame
Gambar
28 : Proses memasang papan lapis pada frame
Gambar
29 : Proses memasang kanvas pada frame
Gambar 30 : Proses undercoat karya
Gambar 31 : Mula melakar dan berkarya
Gambar 32 : Hasil pengkaryaan
Alat dan Bahan yang
digunakan semasa proses pengkaryaan
Kanvas
Clamp dan Stapler
Nail Gun
Mesin Pemotong
3.4 Proses Kreatif
3.4.1 Fasa Pewujudan
Idea
Untuk menyiapkan karya ini, pengkarya menggunakan
media arang dan pensel. Penggunaan sesuatu media sangat penting bagi
membolehkan pengkarya berjaya mewujudkan aspek unsur dan prinsip seni.
Dalam karya ini, fokus utama pengkarya
adalah labu sayong. Pengkarya cuba untuk mengetengahkan tentang bagaimana hanya
dari pandangan mata, mampu merubah masa depan sesuatu. Pengkarya
mengaplikasikan teknik garisan bagi menyiapkan karya ini.
3.4.2 Fasa Perkembangan
Dan Olahan Idea
Olahan
idea merupakan proses penting bagi mendapatkan karya yang baik. Melalui olahan
idea, pengkarya dapat memperbaiki segala kelemahan yang ada. Pengkarya telah
membuat beberapa olahan idea bagi mendapatkan komposisi yang menarik dan dapat
memberi impak kepada audiens.
3.4.3 Adaptasi Media
dan Teknik
3.4.3.1
Pensel
Pensel dibuat
daripada arang dan tanah liat. Ia terdiri dari pelbagai jenis, keras (H)
digunakan untuk melakar manakala jenis lembut (B) untuk membuat lorekan atau
ton. Kegelapan pensel ditentukan oleh gred pensel, kelajuan pensel semasa
melukis dan tekanan pada pensel.
Gambar 33 : Pelbagai gred pensel
Gambar 34 : Kesan ton gred berbeza
3.4.3.2
Arang
Pada
asalnya, arang merupakan batang kayu yang terbakar. Ia merupakan media yang
tertua. Kelebihan arang ialah dapat menghasilkan kesan gelap yang maksimum,
lembut, lebih tepat dan tajam, lorekan yang pantas dan mampu melukis dalam
kawasan yang luas pada masa yang singkat. Teknik-teknik melukis arang ialah
teknik gosokan, lorekan, basah dan memadam.
Gambar 35 : Arang yang digunakan untuk melukis
Gambar 36
: Arang dalam bentuk pensel
Arang juga dibuat seakan-akan pensel bagi
memudahkan pengendalian
Beberapa jenis arang yang terdapat di pasaran
Kesan lorekkan daripada arang
3.4.3.3 Teknik Melukis
1. Teknik garisan,
2. Teknik garisan pangkah,
3. Teknik titik,
4. Teknik lorekan dan
5. Teknik campuran.
1. Teknik garisan,
2. Teknik garisan pangkah,
3. Teknik titik,
4. Teknik lorekan dan
5. Teknik campuran.
BAB
4
ANALISIS
4.1 Pengenalan
Sesuatu karya yang dihasilkan sangat
penting bagi memudahkan proses pembelajaran berlaku. Di samping itu, karya amat
penting bagi membolehkan audiens memahami apa yang ingin disampaikan oleh
pengkarya. Oleh itu, karya haruslah mempunyai nilai tambah yang tinggi
disamping unsur seni dan prinsip rekaan.
4.2 Kajian Visual dan
Analisis Karya
Karya ini dihasilkan dengan hal benda
figura manusia (kanak-kanak dan orang tua) dan labu sayong. Pengkarya
mengetengahkan karya dimana seorang tua sedang menghasilkan labu sayong sambil
diperhatikan oleh seorang kanak-kanak. Pengkarya menggambarkan karya sebagai
kehidupan keluarga pembuat labu sayong, dimana pengkarya menggambarkan seorang
kanak-kanak yang merupakan anaknya yang melihat seorang lelaki(ayah) membuat
labu sayong. Dari pengamatan itu, maka akan timbul keinginan dalam diri
kanak-kanak itu untuk merasai bagaimana cara untuk membuat labu sayong seterusnya
menjadikannya pandai dalam penghasilan labu sayong. Maka takkan terhenti lah
penghasilan labu sayong. Jika tiada minat dari golongan muda maka tidak
mustahil labu sayong akan hilang ditelan zaman.
Melalui karya ini, pengkarya turut
memastikan unsur dan elemen seni terdapat pada karya yang dihasilkan. Ia
termasuklah unsur ruang, bentuk, rupa, garisan, jalinan. Pengkarya juga turut
mementingkan prinsip rekaan iaitu keseimbangan, kesatuan, pergerakan, harmoni
dan penegasan.
4.3 Persembahan Karya
Karya ini dilukis dengan menggunakan
media pensel dan arang. Karya dipersembahkan dalam bentuk lukisan realistik
bagi membolehkan audien faham apa yang ingin disampaikan oleh pengkarya.
Tajuk : Dari Matamu
Saiz : 3 Kaki X 4 Kaki
Panel
1 = 3 Kaki X 1.5 Kaki
Panel 2 = 3 Kaki X 2.5
Kaki
Media : Pensel Dan
Arang Atas Kanvas
BAB
5
KESIMPULAN
DAN CADANGAN
5.1 Pengenalan
Mengikut Kamus Dewan,
seni didefinisikan sebagai karya (sajak, lukisan, muzik dan lain-lain) yang
diciptakan dengan bakat, kebolehan mencipta sesuatu yang indah. Secara tidak
langsung mengakui bahawa untuk menghasilkan sesuatu produk seni, bakat,
kebolehan dan penghayatan serta pemahaman yang jitu amat penting. Kebolehan
adalah sesuatu yang mampu dipelajari dan dibentuk manakala bakat pula adalah
sesuatu yang berdiri dengan sendiri hasil daripada kurniaan Ilahi. Kedua-dua
ini saling berkait rapat di dalam menghasilkan sesuatu produk seni yang
mempunyai nilai estetika yang tinggi.
Dipandang daripada sudut
agama, Imam Muslim melalui penulisan kitabnya, Kitab Al- Iman, menjelaskan
tentang kesenangan estetik dan konsep keindahan sebagai pertemuan antara
seseorang yang mempunyai pengetahuan terhadap mesej atau objek yang ditemui.
Dalam erti kata lain, Muslim menjelaskan seni itu sebagai suatu bentuk ilmu (
pengetahuan ) di mana seseorang yang mempunyai ilmu ataupun pengetahuan seni
tersebut akan mencipta serta melahirkan manifestasi pemikiran dan perasaannya
terhadap sesuatu objek yang dihayatinya melalui karya-karya seni, ataupun
setidak-tidaknya akan menghargai keindahan objek serta karya tersebut,
sekiranya tidak mampu menghasilkan karya seni. Ini adalah kerana seni itu
sendiri mempunyai pertalian erat di antara penggiat dan khalayak seni itu
sendiri.
Menurut Herbert Read
(buku, The Meaning of Arts) pula seni adalah penghasilan rupa bentuk yang
menimbulkan keceriaan, keseronokan dan kesenangan estetik (Art is Expression).
Kesenangan estetik di sini adalah merujuk kepada konsep kesenangan yang
terhasil kesan oleh penghayatan terhadap keindahan seni visual. Kepuasan,
kenikmatan, kesukaan dan kegembiraan juga termasuk di dalam kesenangan ini.
5.2 Perbincangan Karya
Karya ini dihasilkan dengan menggunakan
media pensel dan arang. Karya ini sepenuhnya menggunakan teknik garisan. Karya
ini mengetengahkan kehidupan pembuat labu sayong bagi memberi kesedaran kepada
masyarakat tentang kepentingan kraftangan negara. Amat sukar untuk sesuatu
warisan dipelihara jika tiada pelapis. Pengkarya menggambarkan kanak-kanak yang
sedang melihat proses pembuatan labu sayong tersebut sebagai pelapis penerus
kraftangan labu sayong.
Kajian yang dilakukan oleh Siti Zainon
(1986) terhadap sejarah asal usul labu sayong memperlihatkan bahawa tukang-tukang
membuat tembikar menggunakan cara lama yang telah dipusakai oleh mereka daripada
ibu, nenek atau moyang yang kononnya telah berumur lebih seratus tahun.
Berasaskan maklumat temubual yang diberikan oleh Puan Hasnah Adnan, salah
seorang pengusaha tembikar labu sayong di Kampung Kepala Bendang bersama dua
orang saudara perempuannya, mereka mendakwa mewarisi kepandaian membuat
tembikar daripada nenek mereka iaitu Nila Hitam. Siti Zainon mencatatkan bahawa
beberapa rekabentuk tembikar labu sayong ciptaan Nila Hitam memang wujud dan ada
disimpan di Muzium Taiping, Perak dan Nila Hitam dikatakan telah meninggal
dunia pada tahun 1903. Hal ini membuktikan bahawa setiap warisan perlu diwarisi
bagi membolehkan warisan itu kekal sepanjang zaman.
Di samping itu, karya ini dihasilkan
bagi memberi impak identiti kraftangan warisan. Hal ini kerana, labu sayong
merupakan kraftangan yang terkenal di Kuala Kangsar, Perak.
5.3 Impak Karya Kepada
Pendidikan
Karya ini diharapkan dapat memberi impak
kepada golongan muda masa kini. Menurut Kenneth M.Lansing (1973) dalam
bukunya Art, Artist dan Art Education menyatakan bahawa aktviti pendidikan seni
yang wujud boleh berfungsi sebagai satu cabang komunikasi. Melalui aktiviti
ini, ianya akan dapat mendorong pelajar menggunakan imaginasi, ekspresi,
inkuiri dan kecerdasan pelbagai. Integrasi seni dalam pendidikan akan mambantu
dan memudahkan lagi guru dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran
dengan mengaplikasikan teori-teori pembelajaran yang terdapat dalam karya dan
menghubungkaitkannya dengan unsur seni dan prinsip rekaan.
Karya ini mampu membantu para pelajar dalam memahami diri dan
persekitaran. Karya ini akan memudahkan proses menghubungkait semua benda dalam
alam ini. Dengan demikian, ianya dapat membantu untuk mengaktifkan proses
pembelajaran dan perpindahan pembelajaran. Kreativiti semulajadi akan meransang proses
pembelajaran. Ini menjurus kepada keperluan masyarakat yang kompleks dan
kompetitif.Seni banyak dihubungkaitkan dengan personaliti, sosial, ekonomi dan
kebudayaan. Oleh itu, karya seni ini mampu mempengaruhi pelajar dalam membina
sikap, keperibadian dan kemahiran intelektual mengikut kesesuaian masyarakat
masa kini. Melalui karya ini, ia dapat menggalakkan kemahiran berfikir dalam
proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan dan berterusan serta
menyeluruh. Inilah yang dikatakan seni yang dapat menggalakan pembelajaran
seumur hidup secara menyeluruh. Pemerolehan
ilmu ini dapat mambantu pelajar belajar dengan lebih seronok dan mampu
mengembangkan potensi individu dalam meneroka dan menghubungkait idea dengan objek.
Karya yang dihasilkan secara tidak langsung mampu memupuk minat pelajar
serta menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran menyeronokkan dan tidak
lagi membosankan. Pengajaran yang dilaksanakan dengan menggabungjalin
pelbagai unsur seni dan berbeza dari kaedah pengajaran tradisional yang hanya
menggunakan kapur dan papan tulis sebagai media dalam penyampaian
maklumat menyebabkan pelajar berasa lebih seronok.
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (1996), penerokaan
dapat ditakrifkan sebagai penyelidikan yang bertujuan untuk mengetahui sesuatu
yang belum diketahui. Penerokaan dapat dilaksanakan dengan cara menjelajah.
Namun begitu, proses ini memerlukan pelbagai bahan dan kaedah. Oleh itu, karya
ini mampu menjadi bahan untuk pelajar melakukan penerokaan terhadap seni
visual.
5.4 Cadangan
Kraftangan
labu sayong merupakan salah satu warisan negara. Oleh itu, ia haruslah
dipelihara. Golongan remaja zaman kini, kurang mengambil perhatian terhadap
warisan negara. Jadi, pelbagai usaha perlu dilakukan bagi membolehkan warisan
ini bertapak di Malaysia. Antara usaha yang boleh dilakukan ialah dengan
memberi latihan secara percuma khususnya kepada golongan muda dalam
memartabatkan semula kemahiran membuat labu sayong. Selain itu, pihak pengusaha
labu sayong juga boleh mengambil inisiatif dengan membuat pembaharuan motif
serta menambah jenis produk yang berasaskan labu sayong agar generasi muda
tertarik dengan penghasilannya. Namun begitu, pembuatan labu sayong secara
tradisional perlulah diterapkan walaupun sudah mengalami pemodenan. Pihak yang
berwajib juga boleh mengadakan pameran mengenai labu sayong dan mengadakan
bengkel bagaimana labu sayong dihasilkan dan memberi peluang kepada golongan
muda untuk merasai bagaimana caranya membuat labu sayong.
5.5 Rumusan
Seni adalah satu bentuk komunikasi
yang menghubungkan pengkarya dengan masyarakat. Oleh itu, pengkarya haruslah
memberi input melalui karya supaya ia dapat dinilai oleh masyarakat dan menarik
minat masyarakat untuk mengetahui tentang hal benda yang diolah oleh pengkarya.
BIBLIOGRAFI
Buku
Ahmad
Fauzi Mohd Noor. 2009. Labu Hitam Sayong dan Seramik Maju : pemangkin
kelestarian kehidupan masyarakat.
Giovanni
Civardi. 2010. Drawing : A complete Guide.
Great Britain : Search Press.
Mubin
Sheppard. 1905. Malay Arts and Crafts.Selangor
: Perpustakaan Negara Malaysia.
Perbadanan
Kemajuan Kraftangan Malaysia . 1994 . Labu Sayong.
Siti
Zainon Ismail. 1986. Rekabentuk kraftangan Melayu tradisi. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Zainul
Abidin Hassan & Azmi Zakaria. 1988. The cooling of water in a
Malaysian earthen water jug : Kuala Lumpur.
Internet
KARYA AKHIR
Tiada ulasan:
Catat Ulasan